Jestli tě paragliding a létání zajímá, je dobré si, zda je to to pravé ořechové pro tebe. Dobrou volbou je tandemový let. Poznáš jaký je to pocit, volně se vznášet a plout vzduchem. Jestli jsi zjistil-la že létání je droga pro tebe, najdi školu létání a absolvuj základní kurz paraglidingu. Pro všechny způsoby létání potřebujete pilotní licenci (ani paragliding není výjimkou). Je to něco jako řidičák na auto. Získat ji můžete po absolvování základního kurzu v paraglidingové škole.
Kurz
Vyberte si školu, která nejlépe vyhovuje Vašim požadavkům. Vždy se ptejte nejen na cenu, ale i způsob výuky, školní vybavení, počet instruktorů na žáka, co všechno je v ceně kurzovného a jaké výhody škola nabízí.Na kurz pak přijeďte v dobré fyzické i psychické kondici. Celou dobu se pak řiďte radami instruktorů, kteří vědí, co dělají a znají tu nejkratší cestu k létání. Vždy ale také používejte svůj zdravý rozum. Musíte se během týdne naučit samostatnosti, abyste pak dokázali létat i bez pomoci instruktora a jeho hlasu ve vysílačce. Volte cestu nejmenšího odporu. Vymezte si na kurz opravdu nekompromisně svůj volný čas. Po kurzu dostanete pilotní průkaz kvalifikace ” PILOT “.Vaše paraglidingové vybavení musí mít „papíry“ technický průkaz padáku , povinné pojištění (obdoba zákonného pojištění u auta) sjednáte u LAA (letecká amatérská asociace) a v tuto chvíli je Vám legálně otevřena cesta do oblak.
Koupě vybavení
Jste po kurzu, teprve tehdy nastane čas na koupi vhodného vybavení. Pokud to s létáním myslíte opravdu vážně a paraglidingu se chcete dále věnovat, poraďte se s instruktorem nebo dobrým kamarádem, který má zkušenosti. Na pořádné brusy máte ještě hodně času. Dobrý instruktor nebo kamarád Vám nebude vnucovat svůj názor, jednu značku padáku, ale bude se Vám snažit pomoci najít to nejlepší dle vaší zkušenosti a dovednosti i dle Vašich finančních možností.
Abyste mohli plynule pokračovat v samostatném létání, tak máte na výběr – buďto si pořídíte výbavu starší nebo zvolíte výbavu novou.Ať už se rozhodnete tak či onak, mějte na paměti, že jako piloti musíte dbát především na svou bezpečnost. A to samozřejmě jak aktivně, tak pasivně. Aktivně, je myšleno to, že se hlavně zpočátku budete snažit létat pod dohledem zkušenějších pilotů. Nebojte se oslovit zkušenější piloty, určitě Vám rádi poradí. Pasivní bezpečnost – to je správný výběr vybavení. Pokud jste čerstvými absolventy kurzu, vybírejte padáky kategorie Standard, DHV 1, DHV 1-2 nebo CEN A, CEN B. Toto jsou padáky určené právě vám. Nenechte se pobláznit vyššími výkony křídel vyšší kategorie. Vyšší výkon je zpravidla doprovázen snížením právě oné pasivní bezpečnosti. Jste začátečníci a potřebujete mít ve svém křídle oporu, aby křídlo zvládalo menší či větší chyby, kterých se budete ve svých začátcích samostatného létání dopouštět.
Ať už se rozhodnete tak či onak, mějte na paměti, že jako piloti musíte dbát především na svou bezpečnost. A to samozřejmě jak aktivně, tak pasivně. Aktivně, je myšleno to, že se hlavně zpočátku budete snažit létat pod dohledem zkušenějších pilotů. Nebojte se oslovit zkušenější piloty, určitě Vám rádi poradí. Pasivní bezpečnost – to je správný výběr vybavení. Pokud jste čerstvými absolventy kurzu, vybírejte padáky kategorie Standard, DHV 1, DHV 1-2 nebo CEN A, CEN B. Rozhodně nedoporučujeme kupovat netestovaná křídla, byť by prodávající přísahal, že jde o perfektní padák.Zvláštní kategorií jsou nákupy starších padáků ze zahraničí. Ceny takových padáků mohou být skutečně zajímavé, ale problémem bývá nejčastěji absence technického průkazu a značně komplikovaný servis křídla. Zde stojí za to zmínit, že čím dál víc zahraničních výrobců u nás má dealery, na které se můžete obrátit i s technickou kontrolou.Někteří jsou schopni vystavit technický průkaz a provést technickou kontrolu i v ČR.Padáky většiny českých výrobců jsou plně srovnatelné s padáky výrobců zahraničních. Navíc jsou české padáky na českém trhu podstatně levnější. Levnější jsou i povinné technické kontroly či jakékoliv opravy.
Komentáře